Onder marketing vallen alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van
producten of diensten te bevorderen.
Marketing is een begrip voor een specifieke groep activiteiten binnen jouw bedrijf. Die zorgen er samen voor dat de producten en of diensten van jouw bedrijf bij een zo groot mogelijke doelgroep (prospects) onder de aandacht komen. Door de doelgroep /prospects (=mogelijke toekomstige klanten) zo specifiek mogelijk te definiëren wordt de kans groter dat de marketing uitingen van jouw bedrijf de doelgroep zullen aanspreken, waardoor dit zal lijden tot meer omzet voor jouw bedrijf.
Marketing activiteiten staan traditioneel ook wel bekend als de marketingmix of de 5 p’s:
Een marketeer zorgt ervoor dat de 5 p’s van de marketingmix zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd, om zoveel mogelijk omzet voor de organisatie te realiseren. De marketing strategie wordt uitgedacht en beschreven in een marketingplan. Het doel van het marketingplan is om richtlijnen te geven binnen de organisatie, voor zowel de langere als korte termijn. Omdat de markt continu in verandering is zal je als marketeer altijd moeten blijven analyseren en onderzoeken, om te kijken of je ergens moet bijsturen in je marketingmix. Omdat dit een steeds grotere mate om hele specifieke kennis vraagt is het wijs om dit bij een marketing bureau neer te leggen. Maar ook een marketingbureau zal je vragen om input. Daarvoor hebben we een marketingplan generator voor jouw gemaakt. Binnen een paar simpele stappen en vragen kom je al snel beslagen ten ijs.
Een marketeer is de persoon die zich bezig houdt met het uitdenken van de marketing activiteiten. De marketeer werkt alleen of in teamverband afhankelijk van hoe groot de organisatie is. Er zijn namelijk allerlei soorten marketing die heel specifiek belicht kunnen worden zoals bijvoorbeeld online marketing en e-mail marketing. Vaak wordt er gekozen om met een marketing bureau samen te werken omdat daar de expertise van verschillende marketeers voor alle soorten marketing in huis is.