Kars Zijlstra

LEER HOE je IN 5 SIMPELE STAPPEN HOOG IN GOOGLE SCOORT

door Kars Zijlstra

LEER HOE je IN 5 SIMPELE STAPPEN HOOG IN GOOGLE SCOORT

Een professionele website is de eerste stap naar meer bezoekers en klanten. Maar met een professionele website alleen kom je er nog niet. Iedereen wil natuurlijk dat zijn website het beste wordt gevonden in Google... maar hoe doe je dit nou precies?

In Web Made Easy kan je jouw website heel gemakkelijk zelf optimaliseren voor betere vindbaarheid in de zoekmachines. Het volgende stappenplan laat zien hoe je dit het beste kan doen. Om de stappen uit het plan zo goed mogelijk te kunnen volgen hebben we de website van Computerhulp Doorn gebruikt als voorbeeld. In het stappenplan zullen we de homepagina van deze website optimaliseren.

Bekijk het SEO vijf stappen plan en optimaliseer uw website in Defero

STAP 1: Zoektermen & kernwoorden

Om te beginnen met het optimaliseren van jouw website is het handig om een lijstje te maken van zoektermen & kernwoorden. Om aan deze kernwoorden te komen is het goed om jouw website te zien als een boek. Elke pagina van jouw website is een hoofdstuk met een eigen onderwerp. Dit onderwerp is dus meteen jouw eerste kernwoord.

Denk na op welke zoekwoorden jouw website gevonden moet worden in Google. Deze zoekwoorden kunnen ook op jouw lijstje van kernwoorden staan. Zodra je een lijstje hebt gemaakt ga je bepalen welke kernwoorden je op welke pagina wilt optimaliseren. Dus welke kernwoorden horen bij welk hoofdstuk? Wij hebben voor twee kernwoorden gekozen om de homepagina van het voorbeeld te optimaliseren, namelijk; “computerhulp” en “Doorn”. Wij willen dat Google jouw website beter gaat begrijpen en om dit te bereiken adviseren wij om niet meer dan twee kernwoorden per pagina te gebruiken. Op deze manier is het voor jouw bezoekers en voor Google makkelijker te begrijpen.

STAP 2: Website naam

Wanneer je bent ingelogd in Web Made Easy gaan we beginnen met het verzinnen van een goede naam voor jouw website. Google ziet alles en wilt jouw website graag goed begrijpen. Om dit te bereiken moeten we Google dus zo goed mogelijk gaan helpen. Als je naar de instellingen van jouw website gaat, dus het tandwiel rechts bovenin, zie je een menu verschijnen. Om Google te helpen moeten we een goede naam verzinnen die hij begrijpt. Om bij het voorbeeld te blijven hebben we gekozen voor de volgende naam:

Computerhulp Doorn voor jouw computer reparatie en internet ondersteuning bij jou thuis in Doorn.

Wat belangrijk is om te onthouden wanneer je een naam verzint is dat Google de eerste woorden het belangrijkst vindt. Dit geldt niet alleen voor deze naam maar ook voor alle andere bestandsnamen die je in jouw website hebt staan. Zorg er dus voor dat de eerste paar woorden goede kernwoorden zijn waar jouw website beslist op gevonden moet worden.

STAP 3: Logo hernoemen

Het logo van jouw bedrijf staat op elke pagina van jouw website en soms zelfs twee keer. Jouw logo is daarom een heel belangrijk onderdeel dat veel informatie geeft aan Google. Om de juiste informatie te geven gaan we de bestandsnaam van het logo veranderen.

Wanneer je op de homepagina van jouw website bent klik je op het pennetje dat naast het blok verschijnt waar het logo in zit. Nu kan je het blok gaan bewerken. Het enige dat we willen doen is het logo hernoemen dus klikken we éénmaal op het logo. In het menu (rechts in het scherm) kan je de instellingen van het logo bewerken.

Klik bij “Afbeelding” op het icoontje van een map. Er verschijnt nu een scherm waar al jouw afbeeldingen in staan. Het enige waar je naar moet kijken is het menu dat rechts in het scherm staat. Zoals je bij het voorbeeld ziet staat er in het menu: Naam (bestandsnaam), Omschrijving (alternatieve tekst) en Valt onder bestandsmap. Om het logo te hernoemen gaan we in het vak 'Naam (bestandsnaam)' een nieuwe naam invoeren. Denk eraan om de juiste informatie te geven aan Google. Gebruik dus goede kernwoorden waar jouw website op gevonden moet worden. Voor het voorbeeld hebben we de volgende bestandsnaam gebruikt.
Computerhulp aan huis nodig in Doorn en omgeving? Computerhulp Doorn repareert eenvoudig jouw computer bij jou thuis.

Als je een goede bestandsnaam hebt bedacht kan je in het volgende vak ook nog een omschrijving geven van de bestandsnaam. Voor het voorbeeld hebben we de volgende omschrijving gebruikt:
Computerhulp Doorn is er voor computerhulp aan huis om jouw wifi problemen en internet storingen op te lossen, virus te verwijderen en pc-hulp.
Wanneer je ook de omschrijving hebt aangepast moet je op de groene knop “opslaan” klikken en daarna onderin het scherm op de groene knop “invoegen”. Nu heb je jouw logo hernoemd! Bij het vak “valt onder bestandsmap” hoef je verder niks te veranderen.

Tip! Heb je onderaan in de footer van jouw website jouw logo nog een keer staan? Herhaal dan het verhaal dat hierboven staat nog een keer bij dit logo. Maar hernoem het logo dan met een andere naam. Je krijgt zo dus de kans om Google twee keer zo veel informatie over jouw website te geven.

STAP 4: Optimaliseren per pagina

We gaan nu een voorbeeld geven hoe je jouw website in Web Made Easy het makkelijkst kan optimaliseren. We optimaliseren een website altijd per pagina. In het voorbeeld gaan we de home pagina optimaliseren. We gaan beginnen om alle plaatjes op de pagina te hernoemen (het logo is al gedaan dus die hoeft niet). Uit het lijstje met kernwoorden staan bij ons de woorden “Computerhulp” en “Doorn” klaar voor de home pagina. Wanneer je een plaatje gaat hernoemen doe je dit op dezelfde manier als we eerder hebben uitgelegd bij “logo hernoemen”. 

Wat belangrijk is om niet te vergeten, Google vindt het eerste deel altijd het belangrijkst. Hier bedoelen we twee dingen mee. Zo is het bovenste deel van een pagina belangrijker voor Google dan het onderste deel van jouw website. Het is dus slim om de belangrijkste informatie bovenaan te zetten. Het tweede is, wanneer je jouw afbeeldingen gaat hernoemen, weet dan dat het eerste deel van een zin het belangrijkst is voor Google. Hier kan je goed op inspelen door de kernwoorden die je wilt optimaliseren duidelijk naar voren te laten komen. Om hier nog een voorbeeld van te geven heb ik op de website de afbeelding in het volgende plaatje zo genoemd:

Bestandsnaam: Computer-reparatie-aan-huis-Doorn-Zeist.jpg.

Omschrijving: Computer reparatie nodig? Laat jouw computer repareren bij jou thuis door Computerhulp Doorn.

De afbeelding op het beeld hiernaast, heeft deze naam en omschrijving gekregen om zo duidelijk mogelijk te maken wat deze dienst doet. Deze afbeelding geeft een link naar een andere pagina waar meer wordt verteld over het onderwerp. Google vindt het erg leuk wanneer er linkjes in jouw website verwerkt zitten. Het is zeker een aanrader om dit meer te gaan gebruiken.

Wanneer we klaar zijn met de afbeeldingen hernoemen gaan we naar de titels op de homepagina kijken. We moeten Google duidelijk gaan maken waar elk hoofdstuk (oftewel pagina) over gaat. Dit kunnen we doen door een soort label aan bepaalde titels te hangen. Zoals je op het voorbeeld ziet kan je, wanneer je een tekst vak selecteert, kiezen uit een “type heading voor SEO”. De belangrijkste titel van een hoofdstuk geven we de label H1. Dit label kan je maar één keer per pagina gebruiken, denk er dus goed over na welke titel je aan dit label gaat geven. De titel die je kiest omschrijft waar jouw pagina over gaat dus eigenlijk zijn het jouw kernwoorden die in deze titel naar voren komen. In het voorbeeld hebben we de titel “computerhulp aan huis Doorn” de label H1 gegeven. De kernwoorden “computerhulp” en “Doorn” komen hier duidelijk naar voren en de titel staat bovenaan de pagina. Nu is het voor Google duidelijk waar deze pagina over gaat.

Maar we gaan Google nog meer helpen door de labels H2 en H3 aan verschillende titels op jouw pagina te geven. Wanneer we een boek lezen heb je in een hoofdstuk naast een titel ook paragrafen. Dit heb je ook op jouw website, namelijk de subtitels op jouw pagina. Deze subtitels (paragrafen) geven we het label H2 of H3. Hoe belangrijker de paragraaf is en dus beter uitlegt waar het hoofdstuk over gaat geven we het label H2. De titels die minder belangrijk zijn geven we het label H3. Als dit gelukt is weet Google precies waar jouw pagina over gaat! Het is de bedoeling dat je dit per pagina gaat toepassen om zo goed mogelijk door Google gevonden te worden. Je begrijpt misschien al dat je dit zo uitgebreid kunt doen als je zelf wilt en je er dus ook zoveel tijd in kunt stoppen als je zelf wilt.

STAP 5: Omschrijving voor Google

We zijn nu bijna klaar met het optimaliseren van de home pagina. We moeten nog maar één stap toepassen. Wanneer je op het overzicht van jouw website komt in Web Made Easy kan je per pagina bepaalde dingen instellen. Je komt bij deze instellingen door op het tandwiel te klikken achter de naam van de pagina. Wij willen de instellingen van de home pagina aanpassen dus klikken we achter “home” op het tandwiel. Het volgende menu verschijnt dan in beeld en het enige dat we hierin gaan aanpassen is de kolom van vindbaarheid. In de kolom vindbaarheid kan je de URL, Meta titel, Meta omschrijving en Meta trefwoord van een pagina aanpassen. Maar wat houden deze termen precies in? We zullen per term kort uitleggen wat het betekend en wat je er mee kunt doen.

URL

De URL is eigenlijk de domeinnaam van jouw website met daarachter het onderwerp of de naam van de pagina waar je op kijkt. Het onderwerp dat achter jouw domeinnaam staat kan je zelf invullen bij deze instelling. Om het makkelijk te maken kan je ervoor kiezen om jouw kernwoorden van die pagina hier in te vullen. Bij het eerder genoemde voorbeeld vullen we dan het volgende in:

URL: computerhulp-doorn

Je kunt er ook voor kiezen om hier niks in te vullen. Web Made Easy maakt dan automatisch een URL aan met daarin de naam van de pagina waar je op kijkt.

Meta titel
Dan komen we bij het tweede vak, de Meta titel. Wanneer we in Google iets zoeken somt hij een lijst op van zoekresultaten met daarboven een blauwe tekstregel (zie foto hierboven). De blauwe tekst die je ziet is de meta titel die je kan invullen. Het is slim om hier een langere zin in te vullen die veel vragen kan beantwoorden. Voor het voorbeeld hebben we de volgende zin gebruikt:
Meta titel: Computerhulp aan huis nodig in Doorn en omgeving? Computerhulp Doorn repareert eenvoudig jouw computer bij jou thuis.


Meta omschrijving
Om Google nog beter te helpen vullen we ook een meta omschrijving in. Op de foto zie je onder de blauwe tekst regel van de zoekresultaten ook een zwarte omschrijving staan. Dit is de meta omschrijving die Google ziet. Wij hebben de volgende omschrijving gebruikt:
Meta omschrijving: Wij helpen particulieren en bedrijven met computer en netwerk problemen!


Meta trefwoord
Het laatste dat je invult is het meta trefwoord. Om het makkelijk te houden raden we aan om hier de kernwoorden die je voor deze pagina hebt gebruikt in te vullen. Bij het voorbeeld zijn dat de volgende twee woorden:
Meta trefwoord: Computerhulp Doorn

probeer bovenaan in google te komen met deze tips

Wanneer je dit hebt toegepast op elke pagina van jouw website in Web Made Easy, wordt jouw website gegarandeerd een stuk beter gevonden door Google. Het heeft alleen wel tijd nodig om door Google herkend te worden, dus jouw website zal niet meteen bovenin de zoek resultaten staan. Om je nog een laatste tip mee te geven, schrijf op jouw website gewoon zoals jij zelf ook zou praten. Dit vinden Google en jouw bezoekers het prettigst om te lezen.

Wil je nog meer aan jouw website doen om beter gevonden te worden in Google? Dat kan! In dit artikel hebben we je alleen nog maar vertelt hoe je in Web Made Easy zelf een betere SEO kan creëren. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een eigen Googlebedrijfspagina aanmaken of een monster artikel schrijven.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

gebruik de tips voor de beste linkbuilding

Linkbuilding voor betere vindbaarheid!

Wanneer linkbuilding veel en op de goede manier is toegepast op jouw website wordt je dus beter gevonden. Linkbuilding kan de vindbaarheid van jouw website verbeteren, waardoor je meer klanten kan krijgen en dat zorgt voor stijging van de omzet.

Lees meer
de html titel staat bovenaan de pagina

Goede SEO titels schrijven

Goede SEO titels zorgen voor een goede optimalisatie van jouw website. Daarbij is een goede meta titel en omschrijving ook goed. Met goede SEO titels wordt jouw pagina compleet!

Lees meer
Linken van een website naar je eigen website

Backlinks met succes!

Backlinks, wat zijn dat nou eigenlijk? Backlinks zijn links die vanaf een andere website naar jouw website verwijzen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw backlinks een succes worden?

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem

Word beter gevonden in Google

Terug naar blog overzicht

Het is onze passie om jou te laten schitteren!

Volg ons ook op social media

© Defero 2019 - Webdesign: Defero
Privacy statement