Kars Zijlstra

joUw marketingbudget op de juiste manier inzetten

door Kars Zijlstra

jouw marketingbudget op de juiste manier inzetten

Hoe kan je jouw marketingbudget nou het beste in zetten? Het is soms lastig kiezen, met zoveel kanalen waar je jouw geld aan uit kan geven. Wat is het belangrijkst, en wat verdient het om continu te worden voorzien van geld?

In dit artikel helpen we je om jouw marketingbudget beter in te zetten om de beste resultaten te behalen.

vergelijk je resultaten

Vergelijk de resultaten

Het meten en vergelijken van resultaten is waarschijnlijk het beste middel om te bepalen wat jouw investeringen uiteindelijk hebben opgeleverd. Je kan een goed beeld krijgen wat wat oplevert, door de resultaten van jouw marketing kanalen te vergelijken met jouw kosten. Bloggen kan bijvoorbeeld meer kosten dan adverteren, maar levert ook mogelijk meer op. Wat heeft de meeste waarde voor jouw onderneming en wat levert het meest op?

Vergelijk de verschillende resultaten van jouw strategie over een langere periode door ze in een schema te zetten. Met deze informatie kan je een betere verdeling maken voor jouw marketingbudget. Kanalen die winstgevend zijn, kan je blijven gebruiken. Maar kanalen die jou niets opleveren, kan je het best stop zetten. Een strategie die slim is ingericht, zal niet gelijk verbazingwekkende resultaten leveren, maar langzaam maar zeker zullen web verkeer, leads en mogelijkheden jouw systeem in komen.

Waarom moet je gaan beginnen  met bloggen

Vergelijk de resultaten tijdens dezelfde omstandigheden

Om resultaten correct te vergelijken is het uiteraard van belang dat het tijdens dezelfde omstandigheden gemeten wordt. Werk voor een bepaalde periode met hetzelfde budget en pas dan één van jouw marketing kanalen aan. Op deze manier kan je goed zien wat voor effect het heeft. Een aantal kanalen waar dit mogelijk is, zijn bijvoorbeeld:

- Bloggen: Het bepalen van op welke dag of op welk tijdstip jouw blog het best gepubliceerd kan worden, kan lastig zijn. Houdt de frequentie van jouw blogs hetzelfde, maar verander het tijdstip van het publiceren en vergelijk deze resultaten. Neem hiervan de dagen en tijdstippen die het het best doen als vaste publiceer tijden.

- Social media: Het maken en inplannen van berichten op social media kan erg tijdrovend zijn. Levert dit wel genoeg op? Krijg je er genoeg website bezoek uit? Ook dit kan je meten door op verschillende tijdstippen jouw berichten te publiceren, en te meten hoeveel doorkliks naar jouw website je er uit krijgt.

- Adverteren: Om te bepalen wat het beste platform is voor adverteren, kan je op verschillende platformen adverteren met hetzelfde budget en hetzelfde doel, bijvoorbeeld kliks meten of leads meten. Zorg er dus voor dat je dezelfde soort resultaten meet op elk platform. Op deze manier kan je zien welke platformen wel waardevol zijn voor het adverteren van jouw onderneming, en welke niet.

Hoe krijg je meer klanten uit jouw netwerk?

Houd de concurrent in de gaten

Wanneer het product of de dienst die jij levert aangeboden wordt door meer ondernemingen dan alleen die van jou, is het verstandig om deze ondernemingen in de gaten te houden. Nou is het niet aan te raden om jouw gehele marketing strategie te baseren op wat zij doen, maar blijf toch altijd op ze letten. Wanneer de concurrent goed scoort op een bepaald zoekwoord bij hun doelgroep, kan je bijvoorbeeld ook een artikel schrijven gebaseerd rond dat zoekwoord. Op deze manier zal je meer bezoekers krijgen via dat artikel, en heb je zelfs kans om jouw concurrent hierop in te halen. Wanneer je alleen artikels en pagina’s maakt zonder te kijken hoe de concurrent dat doet, en waar de doelgroep van de concurrent (en dus jouw doelgroep) naar zoekt, heb je kans dat je jouw geld aan het verspillen bent.

doet jouw website niet wat hij hoort te doen?

Gebruik Sjablonen

Niet alleen jouw marketing budget slimmer inzetten is een manier om geld te besparen. Door sjablonen te gebruiken voor verschillende onderdelen van jouw marketing kan je een hoop tijd en onduidelijkheid besparen. Stel dat je verschillende mensen in dienst hebt. Verschillende mensen werken uiteraard in verschillende stijlen of manieren. De één schrijft boeiende lange teksten voor op jouw website maar deze zijn niet SEO geoptimaliseerd. En de ander schrijft mogelijk teksten die wel SEO geoptimaliseerd zijn, maar deze zijn maar kort. Dan is het verstandig om regels en kaders te maken waar jouw marketing onderdelen aan moeten voldoen. Dit bespaart uiteindelijk een hoop aanpassingswerk, tijd en geld. Het voldoet al aan het sjabloon, en hoeft dus nog maar weinig aanpassingen te ondergaan. Op bijna elk marketing onderdeel kan je wel dit sjabloon toepassen zoals op social media content, landingspagina’s of artikels op jouw blog.

Voeg marketing en verkoop samen tot de perfecte strategie

Voeg marketing en verkoop samen

Om uiteindelijk te zien welke marketing strategie een klant oplevert, voeg je marketing en verkoop samen. Een ideale combinatie hiervan is:

1. Marketing focust zich op potentiële leads door een blog, advertentie, social media bericht, et cetera te publiceren.
2. Een lead is geïnteresseerd en laat zijn gegevens achter.
3. Marketing blijft deze lead volgen en blijft waarde bieden tot deze lead een potentiële klant word. Op dat moment geeft marketing alle informatie over de lead aan verkoop.
4. Marketing weet precies hoe de lead is gekomen en weet waar hij in geïnteresseerd is.
5. Deze informatie kan verkoop gebruiken om een gericht en persoonlijk gesprek te voeren met de lead om naar een verkoop toe te werken.

Zonder marketing is verkoop een stuk minder succesvol. De interesses van de lead, die door marketing ontdekt zijn, zorgen er voor dat verkoop precies weet wat aangeboden moet worden. Op deze manier heb je de meeste kans op leads converteren naar klanten. Gepubliceerde blogs of social media berichten die geen of weinig leads hebben opgebracht, laat jou wel online, maar je investeert er niet langer tijd in. Of je vervangt ze voor rendabele marketing kanalen, en jouw marketingbudget zal steeds waardevoller gespendeerd worden en meer opleveren! 

We hopen dat dit artikel jou helpt om je marketingbudget beter te verdelen over alle mogelijke kanalen. Bekijk ook ons artikel ‘7 eenvoudige tips voor meer klanten’ voor tips om jouw marketing ook succesvol te laten zijn met een kleiner budget.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

gegevens makkelijk laten opslaan door uw klant

Jouw v-card als bijlage in de mail, via de telefoon en zelfs op jouw website!

Een V-Card is een bestandstype en standaard voor de uitwisseling van persoonsgegevens en vooral voor elektronische visitekaartjes. Met een V-card kan je contacten makkelijk opslaan en klanten behouden.

Lees meer
Is uw inspiratietank leeg? Lees deze blog om op idee├źn te komen!

Waar moet ik nou eigenlijk een blog over schrijven?

Ben je een beginnende blogger of is jouw inspiratietank op en is het moeilijk om geschikte onderwerpen te vinden om over te schrijven? Heb je jouw dag niet en is jouw creativiteit even weg? Dan helpen deze tips je om op ideeën te komen!

Lees meer
Wil je jouw zakelijke mail ook graag koppelen aan Gmail? Volg dan dit simpele stappenplan.

Ga voor gemak en koppel jouw zakelijke mail aan Gmail

Een zakelijk mailadres ziet er professioneel uit en is ook nog goed herkenbaar voor de klant. Wil je jouw zakelijke mail ook graag koppelen aan Gmail? Volg dan dit simpele stappenplan.

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem
Ontdek hoe jij met een paar kleine aanpassingen slimmer kan werken
Terug naar blog overzicht

Het is onze passie om jou te laten schitteren!

Volg ons ook op social media

© Defero 2019 - Webdesign: Defero
Privacy statement