
Hoe maak je een Facebook bedrijfspagina?
Facebook is ideaal om jouw bedrijf te promoten. Alleen hoe pak je dat aan? Door een bedrijfspagina voor jouw bedrijf te maken. Maar hoe doe je dat? Wij laten het jou zien...
Ten eerste is het gratis tot een bepaald punt. Het is gratis wanneer je minder dan 2.000 abonnees hebt, en als je minder dan 12.000 mailtjes per maand stuurt. Wil je meer dan dit, dan betaal je een paar tientjes. Maar dit is goedkoop voor de diensten die je krijgt in vergelijking tot andere anbieders.
Ten tweede kan je meer mensen tegelijkertijd dezelfde mail sturen. Als je via jouw gewone e-mailadres mails zou gaan versturen moet je meerdere keren dezelfde mail versturen. Met MailChimp hoeft dat niet.
Ten derde is het makkelijk te gebruiken. Omdat wij ook begrijpen dat je het druk hebt en niet alle tijd hebt om alles uit te zoeken helpen wij jou hiermee. Want ook al is het makkelijk te gebruiken, je moet wel even de basis weten.
Ga naar de Mailchimp website via:
www.mailchimp.com
Om te beginnen moet je een account aanmaken. Dit is gratis. Klik eerst op 'Sign Up Free'. In het nieuwe scherm vul jouw gegevens in. Dan kan je op 'Get Started' klikken. Je krijgt dan een mail toegestuurd naar jouw email account. Nadat je op de link geklikt hebt kom je op een nieuw scherm. Klik in het vakje om aan te geven dat je een echt persoon bent.
Nadat je dat gedaan hebt, krijg je 5 velden met informatie vragen.
Bij de eerste vul je jouw naam en achternaam in. Als je dat hebt gedaan druk je op 'continue'.
Bij veld twee krijg je de vraag om jouw bedrijfsnaam en website in te vullen. Nadat je dit ook weer hebt ingevuld, druk je op 'continue'.
Het volgende veld gaat over jouw adres. Het tweede adres veld is alleen nodig in te vullen als jouw bedrijf op twee adressen zit. En net zoals bij de andere velden druk je, nadat je het hebt ingevuld, op 'continue'.
Dan krijg je het vierde veld met de vraag of jij online verkoopt. Beantwoord de vraag en druk op 'continue'.
Het laatste veld geeft jou de mogelijkheid om met social media te koppelen. Als je Facebook of Twitter heeft, voeg deze dan toe. Zo niet of al gedaan? Druk dan op 'continue'.
We zijn klaar met de gegevens invullen. Je krijgt nu de optie om tips en advies te krijgen van MailChimp zelf. Interesse hierin? Klik dan het vakje ervoor aan. Zo niet of al aangevinkt? Druk dan op 'let’s go'.
1. Het logo. Als je hierop drukt kom je weer op de startpagina van jouw dashboard.
2. Campaigns. Hier kan je de e-mails vinden die worden verzonden naar de mensen van jouw mail lijst
3. Templates. Hier kan je een basis design maken voor jouw e-mails. Als je een tamplate maakt kan je al jouw e-mails in dezelfde stijl maken.
4. Lists. Hier staat jouw mail lijst. MailChimp noemt degenen die in jouw mail lijst staan subscribers.
5. Reports. Hier kan je de resultaten zien van jouw campaigns die verzonden zijn. Comparative is hieronder ook te vinden. Dit is een betaalde optie.
6. Automation. Dit is een betaalde optie die er voor zorgt dat er een paar standaard mails verzonden worden.
Maar we laten je nu zien wat je nu al met jouw account kan. Te beginnen met templates. Druk op 'create template'. Nu krijg je drie opties linksboven. Basic, themes en code your own. Basic laat jou een lijst zien met standaard mails. Themes geeft jou standaard mails in thema. Code your own geeft jou de mogelijkheid om via codes en html een mail te maken. Voor het voorbeeld kiezen wij basic met 1 blok.
Om iets aan te passen ga je over het
gedeelte heen wat je wilt veranderen en dan op het pennetje. Rechts zal je dan verandering zien. Ik heb de foto en tekst aangepast. Als je klaar en tevreden bent klik je op 'save and exit'. Geef jouw tamplate een naam en druk dan nogmaals op 'save'. Nu zie je jouw template verschijnen bij templates.
Nu we een basis hebben om mails te maken voor verzending, hebben we ook nog een mail lijst nodig. Daarom gaan we naar lists en klikken we op 'create list'.
We komen nu op een pagina genaamd create list. Daar mogen we de list details invullen. List name is hoe jij de maillijst wilt noemen. Let op. de naam van deze lijst is zichtbaar voor iedereen. Dus verzin de naam zorgvuldig. Bij default from email address vul je het email adres waaraan mensen mogen reageren. En bij default from name is de naam waarvan de mails zullen komen.
Maak deze naam iets wat mensen zullen herkennen, zoals jouw bedrijfsnaam. En niet te vergeten, de laatste balk. In deze balk mag je neerzetten hoe ze op jouw mail lijst komen. Als je dat gedaan hebt kan je bij notificaties invullen of je een melding wilt wanneer iemand lid wordt van jouw lijst en/of zijn lidmaatschap opzegt. Druk daarna op 'Save'.
Klik daarna op de net aangemaakte lijst. Aan deze lijst gaan we subscribers toevoegen. Druk op 'add subscribers'. Daarna op 'add a subscriber'. Je krijgt nu een lijst te zien waar je 1 subscriber mee kan toevoegen. Vul de email adress balk in en de naam van de persoon in de andere 2 balken. Later kan je het nog aanpassen. Vink aan dat je toestemming hebt om te mailen naar dit persoon.
Je kan ook meerdere subscribers tegelijkertijd aanmelden. Klik dan op 'import subscribers'. In het veld dat nu volgt krijg je de optie om subscriber lijsten toe te voegen. Kies voor de optie die werkt voor jou. Druk daarna op 'next' rechts onderaan. Volg daarna de aanwijzingen die je krijgt. Omdat alle drie de opties verschillende vervolgschermen hebben bespreek ik ze niet elk apart. Het aantal subscribers kan je terugvinden bij lists achter de naam van de lijst.
Als je dat doet kom je op de 'campaign info' pagina. Vul daar 'campaign name' en 'email subject' in. Controleer daarna de 'from name' en 'from email address'. Dan heb je nog de optie 'personalize the "to" field' aan te klikken. Dit zorgt ervoor dat de mails met naam worden verzonden. Onder campaign info vindt je 'tracking'. Hier staan verschillende opties die je kan kiezen. Kies de opties die je wilt hebben bij jouw mail. Dit geldt ook voor social media. Druk op 'connect to' om je aan te melden en dan vink je het vakje aan met wat je nodig hebt. Onder 'more options' krijg je de mogelijkheid om, als je een video in jouw mail wilt gaan zetten, dit beter te laten werken in MailChimp. Heb je alles ingevuld wat je wilt invullen, klik dan op 'next'.
Nu kom je op de pagina 'select a template'. Omdat we hiervoor al een template hadden gemaakt klikken we op 'saved templates'. Klik daar op het door jou gemaakte template. Deze kan je nu aanpassen zodat het de mail is die je wilt verzenden. Dit doet je net zoals je de template heeft aangepast. Als je daarmee klaar bent klik je op 'next'. De andere manier om lokale bekendheid te krijgen is via Facebook-advertising. Facebook heeft veel ontwikkeling gestopt in de mogelijkheid om lokaal jouw doelgroep te kunnen bereiken.
Bijvoorbeeld: een autorijschool uit Ermelo wil zijn lokale bekendheid vergroten. Je kunt daarvoor in Facebook een advertentie aanmaken die gericht is op mensen uit Ermelo. Zo adverteert je dus zeer lokaal.
Er zijn daarbinnen nog veel meer mogelijkheden, want zoals je in het voorbeeld hiernaast ziet kan je naast de omgeving (Ermelo) ook kiezen voor een leeftijdsgroep van 16-20 jaar. Dat is de groep die het meest interressant is voor de autorijsschool. Het lijkt mij duidelijk hoe goed deze lokale advertenties werken.
Je kunt ook via Facebook-advertising jouw eigen Facebook pagina promoten.
Bij het volgende en laatste scherm krijg je een checklist te zien. Als voor alle punten een vinkje staat kan je op 'send' drukken om hem te verzenden. Als er een kruisje voorstaat moet je dat eerst oplossen. Je kan altijd een stapje terug doen door op 'back' te klikken. Om op te slaan en terug naar jouw dashboard te gaan druk je op 'save and exit'. Dan kan je later de mail nog aanpassen onder 'campaigns'.
Dit is de basis om met MailChimp aan de slag te gaan. Probeer het eens en kijk of het voor jouw bedrijf werkt. Je zult zien dat het makkelijker is om jouw maillijst te mailen.
Facebook is ideaal om jouw bedrijf te promoten. Alleen hoe pak je dat aan? Door een bedrijfspagina voor jouw bedrijf te maken. Maar hoe doe je dat? Wij laten het jou zien...
Facebook is ideaal om jouw bedrijf te promoten. Alleen hoe pak je dat aan? Door een bedrijfspagina voor jouw bedrijf te maken. Maar hoe doe je dat? Wij laten het jou zien...
Facebook is ideaal om jouw bedrijf te promoten. Alleen hoe pak je dat aan? Door een bedrijfspagina voor jouw bedrijf te maken. Maar hoe doe je dat? Wij laten het jou zien...