Kars Zijlstra

Hoe krijg je klanten uit jouw netwerk?

door Kars Zijlstra

Hoe krijg je klanten uit jouw netwerk?

Misschien heb je weleens iemand horen zeggen ‘’Doorverwezen klanten zijn betere klanten”. Dit is misschien raar om te zeggen, maar het is waar. Stel je voor: je praat met jouw buurman. Hij is op zoek naar een schilder. Hij weet dat je net jouw huis hebt laten schilderen en vraagt daarom bij wie je het heeft laten doen. Je vertelt wie jou heeft ingehuurd en over jouw ervaringen. Je buurman besluit het ook bij die schilder te laten doen. De buurman is door jou doorgestuurd naar de door jouw genoemde schilder. Dit was maar een voorbeeld, maar dit gebeurt vaker dan je denkt.

Defero wil jou helpen om mensen meer over jouw bedrijf te laten praten

Uit de praktijk blijkt dat klanten die doorverwezen zijn vaak makkelijker te helpen zijn. Dit heeft meerdere redenen:

- Doorverwezen klanten praten makkelijker over bedragen.
Doorverwezen klanten weten wat ze van jou kunnen verwachten. Ook weten ze al hoeveel ze ongeveer moeten betalen. Dit is vaak al van tevoren besproken met de doorverwijzer. Hierdoor speelt de prijs een minder grote rol in de overeenkomst dan anders.

- Het kost jou minder tijd en geld.
Je hoeft de klanten niet zelf te overtuigen waarom jouw product of dienst beter is. Dit komt omdat een bekende al verteld heeft wat de voordelen zijn van jouw product of dienst. Ook betekend dit voor jou dat je geen reclame hebt hoeven maken voor deze klant. Dat bespaart jou weer geld.

- Klanten die doorverwezen zijn hebben meestal meer geduld en zijn eerder tevreden.
Dit komt omdat doorverwezen klanten weten wat ze krijgen. Dit komt doordat ze al ervaringen van een bekende hebben gehoord. Klanten onder elkaar praten ook over de negatieve kanten van jouw dienst of product. Zo krijgen doorverwezen klanten het beste beeld over jouw bedrijf. Ze weten dat het goed zal komen en dat ze tevreden zullen zijn.

- Doorverwezen klanten wijzen anderen door
Een doorverwezen klant is eerder geneigd om jouw bedrijf door te verwijzen aan een ander. Wat je weer meer bekendheid en meer klanten geeft.

7 tips

Wij willen jou helpen om meer mensen over jouw bedrijf te laten praten, zodat jij ook meer doorverwezen klanten krijgt. Daarvoor hebben wij 7 tips voor jou. Volg deze tips en je zult zien dat je meer doorverwezen klanten zult krijgen.

Krijg meer doorverwezen klanten met deze tips

1. Vraag het aan de juiste persoon

Voordat je een doorverwijzing vraagt aan jouw klant is het handig om na te denken aan wie je het vraagt. Het is handiger om aan iemand te vragen met veel kennissen dan aan iemand die weinig mensen kent. Ook is het handiger iemand te vragen waarvan de mening gewaardeerd wordt. Bijvoorbeeld: je verkoopt telefoons. Dan is het handiger om aan een jongere te vragen dan aan een 65 plusser om jouw product te promoten. De mening van de 65 plusser wordt over het algemeen meer gewaardeerd. Maar niet zo snel op het gebied van telefoons. Daarom is het handig om goed na te denken aan wie jij een doorverwijzing vraagt.

2. VRAAG KLANTEN OF ZE JOU WILLEN DOORVERWIJZEN

Wees niet bang om te vragen aan jouw klanten of ze jouw bedrijf willen promoten. Dit moet je niet zien als smeken om klandizie. Als je het vraagt met het idee dat je loopt te smeken voor klanten dan komt dat ook snel zo over. Maar denk eens aan het feit dat mensen graag elkaar helpen. Onbewust of bewust wil iedereen graag mensen helpen. Dit geldt ook voor het doorverwijzen van mensen. Jouw klanten zijn tevreden over jou. Waarom zouden ze hun kennissen dan niet willen helpen door jouw bedrijf aan te raden?

wat maakt jouw onderneming uniek vergeleken met de concurrent

3. Vertel wat jouw bedrijf uniek maakt

Vertel klanten waar jij en jouw bedrijf in uitblinken. Is dat jouw vaste prijs, unieke aanpak, snelle levering of nog iets anders? Vertel het aan jouw klant. Zo weten jouw klanten waarom ze bij je beter terecht zijn dan bij je concurrent.

4. VERTEL WIE je ZOekT ALS KLANT

Je hoeft het er niet te dik op te leggen wie je zoekt. Maar het helpt wel als je jouw klanten een klein duwtje in de rug geeft. Dit kan al met één zin. Bijvoorbeeld: je bent schilder van huizen. Dan is jouw doelgroep mensen met een eigen koophuis. Je kunt bijvoorbeeld zeggen tegen jouw klanten dat je graag samenwerkt met eigenaren van koophuizen.

Hoe krijg jouw bedrijf meer klanten

5. Denk aan de timing

Als klanten tevreden zijn en ze jou bedanken of vertellen dat je goed werk geleverd hebt, dan is het de tijd om over een doorverwijzing te beginnen. Mocht er veel mis zijn gegaan en de klant is niet zo blij, want hoe graag we dit willen voorkomen gebeurt dit soms ook, is het niet handig om dit te vragen. Ook is het verstandig om dit niet te vroeg te vragen omdat jij en jouw klant dan nog niet weten hoe de samenwerking loopt. Als jouw samenwerking met de klant ten einde loopt is het handig om een doorverwijzing te vragen. Mocht jouw diensten/producten verkopen waarbij je langdurig samenwerkt met de klant dan kan je het al eens eerder vragen. Maar alleen als de samenwerking goed gaat.

6. LAAT HET CONTACT NIET VERWATEREN

Stel je voor, een klant vertelt jou dat hij wel iemand weet die jouw hulp kan gebruiken. Neem dan op tijd contact op. Niet alleen laat dit zien aan jouw toekomstige klant dat je inzet toont maar hierdoor kan jouw bestaande klant je helpen. Misschien wilt jouw bestaande klant hier bij helpen door een afspraak te regelen. Neem daarom altijd op tijd contact op.

Defero helpt uw meer klanten te werven

7. Vergeet de doorverwijzers niet

Dankzij jouw doorverwijzende klanten heb je nieuwe klanten gekregen. Vergeet daarom niet de doorverwijzers te bedanken. Bedank altijd jouw klanten die mensen doorverwezen hebben naar jou. Dit geeft jouw doorverwijzers een gevoel van herkenning. Ook kan je jouw doorverwijzers vertellen of het gelukt is of niet met de doorverwijzer. Hiermee laat je jouw dank zien. Tevens kan je overwegen om presentjes te geven aan de doorverwijzers. Dit moet je niet zien als een manier om nog meer doorverwezen klanten van de bestaande doorverwijzers te krijgen. Dit kan een oplopende bonus zijn. Bijvoorbeeld: je geeft sportlessen. Je kunt dan deze oplopende bonus geven. 1ste doorverwezen klant, je krijgt een sporttas. Bij 3 doorverwezen klanten krijg je een korting op jouw abonnement. Bij 5 doorverwezen klanten krijg je een sportles gratis. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde doorverwijzers graag nog meer mensen doorverwijzen. Maar dit is ook een mooie manier om jouw doorverwijzers te bedanken.

verwijs je klanten ook altijd door!

Als je deze tips zult gaan volgen zult je zien dat je steeds meer doorverwezen klanten zal mogen helpen. Probeer het eens en kijk of het voor jouw bedrijf werkt.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

DE ROUTE DOOR DE WEBSITE NAAR HET EINDPUNT

In de online content wereld wordt het woord conversie vaak gebruikt. Conversie betekent: De bezoeker tot een online aankoop bewegen. Het is de bedoeling dat de bezoeker actie gaat ondernemen wanneer hij of zij op jouw website klikt. Maar hoe krijg je een hogere conversie?

Lees meer
Richt de inhoud van jouw blog niet alleen op Google maar op jouw doelgroep

HOE ZORG JE ERVOOR DAT LEZERS SNELLER GEÏNTERESSEERD ZIJN?

Wanneer je je blog schrijft om alleen meer bezoekers te krijgen ga je niet gericht voor de klant schrijven, maar schrijf je meer voor jezelf. Denk eraan dat je doel niet alleen meer klanten krijgen is maar ook het helpen van bezoekers.

Lees meer
Nieuwe klanten is krijgen is moeilijker dan de al klanten te houden

Loyaliteit ontwikkelen bij klanten!

Voor een succesvolle business heb je een basis nodig van klanten die keer op keer bij jou terugkomen. Het is een goede reden om jouw bestaande klanten gelukkig te houden.

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem
Hoe krijg je meer klanten/bezoekers
Terug naar blog overzicht

Het is onze passie om jou te laten schitteren!

Volg ons ook op social media

© Defero 2019 - Webdesign: Defero
Privacy statement