Kars Zijlstra

Hoe gebruikt je social media voor meer klanten?

door Kars Zijlstra

Hoe gebruikt je social media voor meer klanten?

Iedereen heeft wel een website. Maar nog niet iedereen krijgt het aantal bezoekers op zijn of haar website als ze zouden willen. We hebben het al gehad over hoe je jouw website kan verbeteren. Daarom ben je nu klaar om bezoekers op jouw website te krijgen en jouw website te laten doen waarin hij het beste is: jou laten zien als de expert en professional die je bent, bezoekers informeren en klanten krijgen. Daarom zullen we het vandaag hebben over hoe jouw bezoekers op jouw website krijgt.

80% van jouw bezoekers van 5 plekken

Tegenwoordig komt bijna 80% van jouw bezoekers van 5 plekken. Dat zijn: E-mail, Google, Twitter, Facebook en LinkedIn. Om het meeste uit deze media te halen zullen we ze elk apart doornemen. We behandelen ze in willekeurige volgorde, te beginnen met:

door gebruik te maken van twitter kunnen bezoekers je beter vinden

1. Twitter

Misschien heb je zelf wel eens gezegd, of heb je een ander horen zeggen: Twitter is tijdverspilling en overbodig. Maar als je twitter loopt te vermijden loop je wel bezoekers mis. Dit kan je makkelijk voorkomen. Er zijn maar 2 dingen die je moet onthouden:

A. Laat je delen op twitter
Dit is heel simpel en je hoeft niet eens zelf twitter te hebben. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een 'delen' knop voor twitter op jouw website op de blogpagina’s en mensen kunnen het al delen. Zet ze zelf neer of vraag jouw webmaster om het te doen en jouw artikelen zijn klaar om gedeeld te worden. Vergeet alleen dan niet onderaan jouw blogs te vragen of mensen het willen delen op twitter.

B. Tweet dagelijks een tip
Je hebt verschillende artikelen gemaakt waarin veel tips staan. Maak van die tips een lijst. Zorg er voor dat de tip minder dan 100 karakters is. Nu heb je heel veel leuke en handige tips die je kan tweeten. Plaats elke dag 1 of 2 tips met de link erbij naar het hele artikel. Hierdoor maak je elke dag reclame voor jouw website zonder dat mensen er gek van worden. Mocht jij door jouw tips heen zijn, dan kan je de lijst weer aanvullen met nieuwe tips. Dan kan je weer leuke tips tweeten. Doordat je ook de link mee tweet naar het hele artikel komen er meer mensen op jouw website.

Hoe kan je social media gebruiken voor meer klanten?

2. E-mail

Het is handig om een nieuwsbrief te beginnen. Door korte mailtjes die je regelmatig verstuurt aan jouw prospects en klanten krijgt je meer mensen op jouw website. Je moet dan wel in de e-mails een link mee sturen naar jouw website. Het is beter dat je 1 keer in de week/2 weken/maand zo'n mail verstuurt. Hierdoor spam je jouw maillijst niet en mail je ook niet te weinig waardoor mensen jou niet vergeten. Ook is het handig om op een vaste dag en tijd te mailen. Hierdoor vergeet je het minder snel.

Wat je in de mails kunt zetten zijn bijvoorbeeld: tips, oplossingen voor algemene problemen, veel gemaakte fouten en do’s & don’ts . Zorg ervoor dat de informatie in de e-mail interessant is voor jouw doelgroep. De mail kan je vullen als een blogpost of met een filmpje. Zorg ervoor dat wat je in de mail plaatst niet te lang is. Een paar paragrafen is al meer dan genoeg. De mail moet mensen uitnodigen om op jouw website te kijken. Niet meer, niet minder. Daarom is het handig om links naar de rest van de blog of naar verdere informatie te laten linken.

Het mailen van jouw maillijst is het handigst om jouw doelgroep te bereiken. Dit komt omdat de mensen die op jouw maillijst staan willen weten wat jouw bedrijf te bieden heeft. Als ze geen interesse hadden in jouw bedrijf, dan hadden ze niet in jouw maillijst gestaan.

Maar voordat je jouw e-mails de deur uit kan sturen is het handig om eerst nog even deze 3 stappen door te nemen

Voordat je een doorverwijzing vraagt aan jouw klant is het handig om na te denken aan wie je het vraagt. Het is handiger om aan iemand te vragen met veel kennissen dan aan iemand die weinig mensen kent. Ook is het handiger iemand te vragen waarvan de mening gewaardeerd wordt. Bijvoorbeeld: je verkoopt telefoons. Dan is het handiger om aan een jongere te vragen dan aan een 65 plusser om jouw product te promoten. De mening van de 65 plusser wordt over het algemeen meer gewaardeerd. Maar niet zo snel op het gebied van telefoons. Daarom is het handig om goed na te denken aan wie je een doorverwijzing vraagt.

A. maak een maillijst

We hebben het steeds over mail jouw maillijst. Maar om jouw maillijst te kunnen mailen moet je wel een lijst hebben. Daarom is stap 1 een maillijst aanleggen. Om te beginnen kan je al jouw (oude) klanten en prospecten op jouw lijst zetten. Daarnaast is het handig om op jouw website een aanmeldformulier voor jouw nieuwsbrief te zetten. Laat mensen op jouw website alleen hun e-mail met of zonder naam invullen. Zo kan je jouw maillijst aanvullen. Zet zelf of vraag jouw webmaster om een opt-in formulier op jouw website te zetten. Een opt-in formulier is een vakje waarin jouw bezoekers zich kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief.

B. Plan van aanpak maken
Maak een overzicht. In dit overzicht zet je neer wanneer je jouw mail gaat sturen. Ook is het handig om in dit schema neer te zetten waarover je wilt schrijven. Zodat je weet wanneer je wat gaat doen. Plan ook een paar maanden van tevoren. Hierdoor loop je altijd voor en kom je minder snel in tijdnood.

C. Begin een blog
We hadden het er steeds over, een blog beginnen. Dit is een goede manier om te laten zien dat je de expert bent op jouw vakgebied. Daarom raden wij jou aan om een blog te beginnen. Het is handig dat je een paar weken vooruit werkt. Dan heb je genoeg tijd om jouw materiaal te verzamelen en kom je niet in tijdnood.

google-mijn-bedrijf-is-een-gratis-service-van-google-waarmee-je-beter-gevonden-kan-worden-in-google

3. Facebook

Facebook is ideaal op het gebied om te liken, delen en commentaar te geven. Neem daar jouw voordeel mee. Wij hebben 3 tips over hoe je meer uit jouw facebookaccount kan halen:

A. Laat Facebook jou delen
Facebook kan net zoals Twitter artikelen delen. Maak zelf een knop of laat een deel knop maken door jouw Webmaster voor jou. En vergeet niet onder jouw blogs te vragen of lezers je blogs willen delen.

B. Laat commentaar achter
Zorg ervoor dat op jouw website lezers berichten kunnen achter laten via hun Facebook account. Door deze facebook comments komen de reacties zowel op jouw website te staan als op hun facebook pagina. Overleg met je webmaster of dit ook op jouw website kan.

C. Tip van de dag
Net zoals met Twitter kun je op Facebook tips plaatsen. Zo kan je interessante weetjes op Facebook plaatsten en door de link komen ze ook op jouw website.

zorg voor meer klanten door het gebruik van LinkedIn

4. LinkedIn

Het is gebleken dat van deze 5 kanalen de LinkedIn bezoekers het langste bleven op een website. Dit betekent voor jou dat je dit niet links moet laten liggen. Daarom hebben wij een kort lijstje voor jou om meer bezoekers te krijgen:

- Stuur links van interessante artikelen op jouw website naar andere gebruikers.
- Wordt lid van alle groepen die belangrijk en actief zijn. Word wel lid van groepen waar jouw doelgroep ook lid van is. Anders ben je lid van een groep waar je niks aan hebt.
- Vraag om te linken met groepsleden die toekomstige klanten kunnen zijn.
- Doe mee aan gesprekken op jouw gebied. Zo laat je zien dat je de expert bent op jouw gebied.
- Ook is het niet verkeerd om groepsdiscussies te starten. Zo nu en dan van jou laten horen is nooit verkeerd.

Gratis adverteren in Google,doe het!

5. Google

Google is de meest bezochte website van het internet. Daarom kunnen we natuurlijk deze niet vergeten in dit rijtje te behandelen.

Google promoot graag websites waarbij de SEO goed voor elkaar is. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. SEO houdt in dat websites geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Maar om dat goed te hebben ben je best wel even bezig. Maar wat levert het jouw op? Hoe beter de SEO van jouw website in elkaar zit, hoe hoger jouw website in google staat. Waardoor jij beter gevonden wordt en meer bezoekers op jouw pagina krijgt. Om je te helpen hebben we laatst al een artikel hierover geschreven genaamd Leer hoe je in 5 simpele stappen hoog in Google scoort. Toch niet zelf de SEO doen? Defero helpt jou hier graag mee.

Maar een goede SEO is niet het enige wat je nodig hebt. Uit de praktijk is gebleken dat bezoekers in ongeveer 8 seconden besluiten of ze op de website blijven en verder kijken of dat ze verder zoeken in google. Dat is best wel kort. Daarom is jouw website zo belangrijk. Ook is gebleken dat mensen die met zoektermen zoeken die over jouw bedrijf gaan gemiddeld 3x langer op jouw website zitten dan bezoekers die jouw pagina zo vinden. Hierdoor heb je de belangrijke taak om ze te laten blijven en terug te laten komen. Dit doe je door:

bovenaan in google met seo

A. Plaats regelmatig
Plaats regelmatig een nieuwe blog online. Hierdoor geef je jouw bezoekers een reden om terug te komen. Als je een nieuw artikel online zet vergeet dan niet om jouw bedrijf te benoemen.

B. Link naar jouw pagina
Zorg ervoor dat er op andere websites gelinkt wordt naar jouw pagina. Dit kan je onder andere doen door links te plaatsen op jouw social media accounts. Hierdoor wordt je vaker gevonden

In je eigen dorp bovenaan in Google, dat wil je toch?

Dit waren onze tips voor meer bezoekers op jouw website. Probeer eens of ze voor jouw website werken. Je zult zien dat je in de loop van de tijd meer bezoekers zult krijgen.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

DE ROUTE DOOR DE WEBSITE NAAR HET EINDPUNT

In de online content wereld wordt het woord conversie vaak gebruikt. Conversie betekent: De bezoeker tot een online aankoop bewegen. Het is de bedoeling dat de bezoeker actie gaat ondernemen wanneer hij of zij op jouw website klikt. Maar hoe krijg je een hogere conversie?

Lees meer
Richt de inhoud van jouw blog niet alleen op Google maar op jouw doelgroep

HOE ZORG JE ERVOOR DAT LEZERS SNELLER GEÏNTERESSEERD ZIJN?

Wanneer je je blog schrijft om alleen meer bezoekers te krijgen ga je niet gericht voor de klant schrijven, maar schrijf je meer voor jezelf. Denk eraan dat je doel niet alleen meer klanten krijgen is maar ook het helpen van bezoekers.

Lees meer
Nieuwe klanten is krijgen is moeilijker dan de al klanten te houden

Loyaliteit ontwikkelen bij klanten!

Voor een succesvolle business heb je een basis nodig van klanten die keer op keer bij jou terugkomen. Het is een goede reden om jouw bestaande klanten gelukkig te houden.

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem
Hoe krijg je meer klanten/bezoekers
Terug naar blog overzicht

Het is onze passie om jou te laten schitteren!

Volg ons ook op social media

© Defero 2019 - Webdesign: Defero
Privacy statement