Kars Zijlstra

De route door de website naar het eindpunt

door Kars Zijlstra

Wat is conversie:

In de online content wereld wordt het woord conversie vaak gebruikt. Conversie betekent: De bezoeker tot een online aankoop bewegen. Het is de bedoeling dat de bezoeker actie gaat ondernemen wanneer hij of zij op jouw website klikt. Daarnaast moet je gaan voor de hoogste conversie, want hoe meer conversie hoe meer routes er worden doorlopen.

Een conversie is een moment dat de bezoeker van een website overgaat tot een aankoop, informatie-aanvraag, het downloaden van een brochure of een anderszins commercieel interessante actie. Stel je hebt in een week 200 bezoekers op je website en 20 mensen van die bezoekers willen een aankoop doen, dan is de conversie 10%. Als je een lage conversie op je website hebt is dat slecht voor je onderneming. Daarom is conversie op je website zo belangrijk.

2 soorten conversie

Directe conversie

Bij directe (harde) conversie hoef je niet te denken aan leads. Bij harde conversie is de bezoeker van jouw website meteen een klant. De bezoeker schrijft zichzelf niet eerst in voor een nieuwsbrief of vraagt niet eerst een brochure aan, maar gaat meteen door naar de eindbestemming.

Een rechte weg van conversie en een omweg van conversie

Indirecte conversie

Bij indirecte (zachte) conversie gaat de bezoeker niet meteen naar de aankoop maar schrijft zich bijvoorbeeld wel in voor een e-mail nieuwsbrief. De bezoeker is een lead en wil eerst informatie. Maar als de lead alle stappen doorloopt en doorgaat naar het eindpunt kan dat erg waardevol zijn als goede doelgroep voor directe marketing en acquisitie.

op welke manieren kan je jouw website optimaliseren voor een hogere conversie

Je website conversie optimaliseren

Conversie optimalisatie is jouw website zo maken dat de conversie op de juiste manier loopt en de klant actie onderneemt op jouw website. De conversie optimaliseren doe je door jouw website zo te maken dat mensen op heel jouw website herinnerd worden om een aankoop te gaan doen. Maar er mogen niet te veel herinneringen staan op een pagina. Zo haal je het maximale uit de bezoekers van jouw website.

 Tips om jouw website te “conversie optimaliseren”:

  • Ken jouw bezoekers 
  • Taakgerichte homepage
  • Focus op je boodschap
  • Duidelijke call-to-action
  • Blijf vertrouwen geven tijdens het aankoopproces
  • Kijk naar salesfunnels en bezoekersbronnen
  • Laat de actie op elke pagina terugkomen
  • Registratie na aankoop
  • Maak de conversie persoonlijk

Hoe voer je de conversieoptimalisatie uit

Om een hoge conversie te krijgen moet je je website zo ontwerpen dat de bezoekers naar het eindpunt worden begeleid. Het kan door middel van call-to-action buttons. Deze buttons kan je het beste op elke pagina van je website zetten. Zo ziet de bezoeker elke keer weer de button en wordt diegene nieuwsgierig. Naast deze buttons moet er op elke pagina iets staan waardoor de klant overtuigd kan worden om een aankoop te doen zoals een interne link of een actieblok

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

DE ROUTE DOOR DE WEBSITE NAAR HET EINDPUNT

In de online content wereld wordt het woord conversie vaak gebruikt. Conversie betekent: De bezoeker tot een online aankoop bewegen. Het is de bedoeling dat de bezoeker actie gaat ondernemen wanneer hij of zij op jouw website klikt. Maar hoe krijg je een hogere conversie?

Lees meer
Richt de inhoud van jouw blog niet alleen op Google maar op jouw doelgroep

HOE ZORG JE ERVOOR DAT LEZERS SNELLER GEÏNTERESSEERD ZIJN?

Wanneer je je blog schrijft om alleen meer bezoekers te krijgen ga je niet gericht voor de klant schrijven, maar schrijf je meer voor jezelf. Denk eraan dat je doel niet alleen meer klanten krijgen is maar ook het helpen van bezoekers.

Lees meer
Nieuwe klanten is krijgen is moeilijker dan de al klanten te houden

Loyaliteit ontwikkelen bij klanten!

Voor een succesvolle business heb je een basis nodig van klanten die keer op keer bij jou terugkomen. Het is een goede reden om jouw bestaande klanten gelukkig te houden.

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem
Hoe krijg je meer klanten/bezoekers
Terug naar blog overzicht

Het is onze passie om jou te laten schitteren!

Volg ons ook op social media

© Defero 2019 - Webdesign: Defero
Privacy statement