Google had altijd een lijst waar punten op stonden waarop jouw website beoordeeld werd. Deze lijst bestaat uit honderden punten. Wat gebeurde was dat de website uit elkaar werd gehaald en dan werd elk van die honderden punten beoordeeld. Dit verandert nu. Rankbrain beoordeeld nu de website in een geheel. Nog wel op die honderden punten maar alles moet nu veel natuurlijker worden. En dat gaat op den duur de uitdaging worden voor jouw SEO.
Waar Rankbrain zich ook mee bezig houdt is de zoekresultaten zelf. Het is de bedoeling dat wanneer je wat opzoekt, Google betere resultaten gaat geven. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar “fietsen kopen” , je alleen maar fietswinkels te zien krijgt bij jou in de buurt.
Ook wil Google zijn zoekfunctie aanpassen. Wat ze willen bereiken is dat, wanneer je een omschrijving geeft van iets, je dan bij die zoekresultaten komt. Stel je voor; je wilt in jouw huis een schilderij ophangen. Je bent op zoek naar het juiste gereedschap hiervoor maar je bent vergeten dat wat je zoekt een boor heet. Dan is het idee van Google dat je dan kan zoeken op ‘machine om schilderij aan de muur te bevestigen” of iets in die trend en dat je dan bij websites van boren uitkomt.
Google is daar nog niet. Maar Rankbrain leert zichzelf. Dankzij machine learning wordt Rankbrain dagelijks beter. Dus het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat je op Google ook zo kan gaan zoeken. Als laatst gaat Rankbrain ervoor zorgen dat de resultaten actueel zijn. Stel je voor; je zoekt op ‘voetbal’. Nu is er laatst een ongeluk gebeurt bij een voetbalclub. Dit is voor jou nog onbekend. Google laat in zijn zoekresultaten dan ook iets zien van dat ongeluk. Zo proberen ze continu de meest relevante zoekresultaten aan jou te laten zien.