Kars Zijlstra

Ben jij klaar voor Google Rankbrain?

door Kars Zijlstra

Ben jij klaar voor Google Rankbrain?

We zijn allemaal bezig onze website SEO-proef te maken. En dat allemaal om goed gevonden te worden door zoekmachines. Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine op het web in Nederland. Daarom is het zo belangrijk om gevonden te worden in Google en mee te gaan met de ontwikkelingen die Google ondergaat. De toekomst van Google is Rankbrain. Maar wat is het? Hoe is het ontstaan? En wat betekent dit voor jouw SEO-beleid?

Google gaat met stappen vooruit

GOOGLE GAAT SNEL VERANDEREN

Google gaat met stappen vooruit. Zo worden de zoekresultaten steeds beter en preciezer. De laatste jaren is Google hier fanatiek mee bezig. Zo hadden ze in 2013 de Hummingbird update. Deze update zorgde ervoor dat Google de betekenis van zoekopdrachten begreep. Dit was al een stap in de goede richting. Maar toch werkte het niet helemaal. Dit kwam omdat Google toen nog niet precies wist wat er op de websites stond. Zo kon het best dat als je bijvoorbeeld op “fietsen kopen” googelde wanneer je in Amsterdam was, niet alleen fietshandelaars krijgt maar ook informatie over het fietsdepot van Amsterdam. Maar jouw zoekresultaten waren wel in de omgeving van Amsterdam. Dit was al een stap richting Rankbrain voor Google.

DEEPMIND

In 2014 kocht Google DeepMind over. Dit Britse bedrijf was bezig met software te ontwikkelen. Deze software leerde zichzelf simpele computerspelletjes te spelen. Het was DeepMind gelukt om software met ‘machine learning’ te creëren. Ze hadden computers zo geprogrammeerd dat de computers zichzelf nieuwe dingen konden leren en zichzelf verbeterden. Dit wekte de aandacht van Google. Voor 400 miljoen dollar nam Google het over. Google gebruikt de techniek die DeepMind gemaakt had om onder andere YouTube video’s en advertenties intelligenter te targetten.

Het begin van Google Rankbrain

HET BEGIN VAN RANKBRAIN

In 2015 begon Google ‘Google Rankbrain’ te creëren. Met de techniek die DeepMind ontwikkeld had is Google zelf verder gegaan. Wat Google daarmee bereikte was kunstmatige intelligentie. Ook al stond Rankbrain toen nog in zijn kinder schoenen, het afgelopen jaar is er veel veranderd. Steeds meer wordt Rankbrain ingezet bij het vinden van geschikte zoekresultaten. Google doet mysterieus over het aantal zoekresultaten waar Rankbrain bij gebruikt wordt. Wat we wel weten is dat bij een zeer groot deel Rankbrain gebruikt wordt en dat betekent dat Rankbrain goed werkt, want anders had Google nooit zoveel vertrouwen erin gehad.

Wat doet het?

Google had altijd een lijst waar punten op stonden waarop jouw website beoordeeld werd. Deze lijst bestaat uit honderden punten. Wat gebeurde was dat de website uit elkaar werd gehaald en dan werd elk van die honderden punten beoordeeld. Dit verandert nu. Rankbrain beoordeeld nu de website in een geheel. Nog wel op die honderden punten maar alles moet nu veel natuurlijker worden. En dat gaat op den duur de uitdaging worden voor jouw SEO.

Waar Rankbrain zich ook mee bezig houdt is de zoekresultaten zelf. Het is de bedoeling dat wanneer je wat opzoekt, Google betere resultaten gaat geven. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar “fietsen kopen” , je alleen maar fietswinkels te zien krijgt bij jou in de buurt.

Ook wil Google zijn zoekfunctie aanpassen. Wat ze willen bereiken is dat, wanneer je een omschrijving geeft van iets, je dan bij die zoekresultaten komt. Stel je voor; je wilt in jouw huis een schilderij ophangen. Je bent op zoek naar het juiste gereedschap hiervoor maar je bent vergeten dat wat je zoekt een boor heet. Dan is het idee van Google dat je dan kan zoeken op ‘machine om schilderij aan de muur te bevestigen” of iets in die trend en dat je dan bij websites van boren uitkomt.

Google is daar nog niet. Maar Rankbrain leert zichzelf. Dankzij machine learning wordt Rankbrain dagelijks beter. Dus het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat je op Google ook zo kan gaan zoeken. Als laatst gaat Rankbrain ervoor zorgen dat de resultaten actueel zijn. Stel je voor; je zoekt op ‘voetbal’. Nu is er laatst een ongeluk gebeurt bij een voetbalclub. Dit is voor jou nog onbekend. Google laat in zijn zoekresultaten dan ook iets zien van dat ongeluk. Zo proberen ze continu de meest relevante zoekresultaten aan jou te laten zien.

Zorg dat je website rankbrain vriendelijk is

SEO

Natuurlijk heeft Rankbrain ook invloed op de SEO van websites. Rankbrain is de op twee na belangrijkste ranking factor. Het staat achter content en links. Maar hoe maak jij jouw website Rankbrain vriendelijk? Op het moment van schrijven zijn de effecten van Rankbrain nog niet zo goed zichtbaar. Hierdoor is het makkelijk om geleidelijk aan te passen aan Rankbrain. In de toekomst zou SEO makkelijker moeten worden. Wat zo meteen gaat werken is kwalitatieve en waardevolle content plaatsen die echt voor de mensen is bedoeld. Je hoeft niet meerdere malen hetzelfde woord te gebruiken om jouw gekozen zoekwoord naar voren te laten komen. Schrijf voor de bezoekers, niet voor de zoekmachines. Maar of dit het enige is waar we straks op moeten letten zullen we zien. Het tig keer een zoekwoord in een tekst te stoppen om deze zo veel mogelijk er in te hebben werkt in ieder geval niet meer. Wil jij meer don’ts weten op het gebied van SEO? lees dan eens "De 14 don'ts bij SEO".

We krijgen steeds meer te zien van Rankbrain en in de toekomst zal dit waarschijnlijk nog veel meer worden. 15-20% van wat we dagelijks opzoeken is nog nooit gegoogled. Ook bij deze zoekwoorden willen ze zo goed mogelijke resultaten geven en met Rankbrain gaat dat lukken.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

gebruik de tips voor de beste linkbuilding

Linkbuilding voor betere vindbaarheid!

Wanneer linkbuilding veel en op de goede manier is toegepast op jouw website wordt je dus beter gevonden. Linkbuilding kan de vindbaarheid van jouw website verbeteren, waardoor je meer klanten kan krijgen en dat zorgt voor stijging van de omzet.

Lees meer
Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een externe of interne link

Creëer de perfectesales
pagina!

Een landingspagina wordt nog het meest gebruikt om de aankoop te bevorderen. Het is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een link. Maar hoe creëer je nou de perfecte landingspagina?

Lees meer
optimaliseer jouw website om beter in google gevonden te worden

Wil jij ook beter scoren in Google in jouw woonplaats?

In Google bovenaan in jouw eigen woonplaats? Dat bereik je op deze manier! Als jouw bedrijf hoofdzakelijk lokaal haar klanten heeft dan is het niet nodig om in heel Nederland goed gevonden te worden in Google. Om lokaal bekend te worden en bovenaan te staan in de zoekresultaten...

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem

Word beter gevonden in Google

Terug naar blog overzicht

Het is onze passie om jou te laten schitteren!