Kars Zijlstra

Adverteer naast jouw website op YouTube!

door Kars Zijlstra

Redenen om Youtube in te zetten

YouTube is een platform met 1,5 miljard gebruikers en is de 2de zoekmachine van Google. Dat komt doordat Google YouTube in bezit heeft. Met een video op YouTube wordt je sneller gevonden dan met een website tussen de miljoenen andere websites. Mensen zijn ook sneller geneigd om een video te kijken dan een hele lange tekst, tenzij de video te lang is. YouTube promoot zelf ook video’s. Dat doen ze door bijvoorbeeld voorgestelde video’s op de homepagina te plaatsen.

Zorg voor een goede video lay-out

Gebruik deze tips voor een goede video lay-out.

  • Zorg voor een mooie video lay-out.
  • Gebruik de kleuren die passen bij jouw bedrijf.
  • Verzin een goede titel door de juiste tref- en zoekwoorden te gebruiken.  
  • Ook kan je hashtags plaatsen onder de video. Trefwoorden die betrekking hebben tot het onderwerp van jouw bedrijf en de video.
  • Een goede omschrijving (bio) met veel informatie zodat de bezoeker meer kan lezen. In de omschrijving kan je een link plaatsen die kan gaan naar de website van jouw bedrijf of naar een andere video van jouw kanaal.

Gebruik Youtube als marketingtool voor jouw bedrijf

YouTube kan je als marketingtool gebruiken voor jouw bedrijf. Wat ga je ‘posten’ op YouTube en wanneer ga je het plaatsen. Maak alleen gerelateerde video’s naar jouw bedrijf. Maak bijvoorbeeld video’s over jouw blogs of over nieuwe onderwerpen, maar wel iets waar klanten op dit moment geïnteresseerd in zijn. Geef extra uitleg over jouw blogs die op jouw website staan. Met een video wordt het voor de klant ook duidelijker. Zet op jouw website bij de blog of op een aparte pagina een link naar de YouTube video, zodat klanten meteen doorgaan naar de video en het niet zelf hoeven op te zoeken.

Hoe zorg jij ervoor dat de kijker zijn/haar interesse blijft tonen?

Reageer regelmatig op comments (reacties) van mensen onder de video. Mensen willen graag geholpen worden en duidelijke informatie krijgen dus het reageren dat maakt mensen actiever. Het is verstandig om met regelmaat video’s te uploaden zodat het kanaal actief blijft. Blijf niet te serieus en maak het niet te saai in jouw video’s anders gaat het mensen niet boeien en klikken ze weg dus gebruik een beetje humor.

Verder is het goed om de video en het hele kanaal te optimaliseren zodat het goed gevonden kan worden en op nummer 1 in de zoekresultaten kan komen in YouTube en in Google. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een goede titel te bedenken voor de video of door hashtags te plaatsen onder de video en door de omschrijving (bio) te gebruiken. Je kunt in jouw video’s ook nog clickable links plaatsen zodat mensen met die links naar een website of andere video's kunnen doorverwezen worden.

Vertel aan het einde en eventueel aan het begin van de video iets over jouw bedrijf (promoot jouw bedrijf) en vertel hen waar ze meer informatie kunnen krijgen. Verder is een medewerking of samenwerking met andere grotere kanalen goed om te doen zodat jouw views kunnen stijgen en je zo meer bezoekers kan krijgen.

KOmen er kosten bij het adverteren op Youtube?

Wanneer je wilt adverteren op YouTube hoef je er pas voor te betalen wanneer mensen ervoor kiezen om jouw hele advertentie te bekijken. Als iemand de hele advertentie van 30 seconden bekijkt of klikt op een Call-to-action-overlay, een kaart of begeleidende banner van de True-view advertentie komen er pas kosten.

Je kunt het best beginnen met een budget van 10 euro per dag voor de lokale campagnes.

Je kunt zien hoe het adverteren ervoor staat

Natuurlijk wil je weten hoe je ervoor staat met het adverteren door middel van de video-advertenties. Je krijgt realtime insights te zien zodat je meteen kunt zien wat er eventueel verbeterd kan worden om bijvoorbeeld jouw likes.

Je krijgt de realtime insights te zien in grafieken + cijfers en bestaan uit:
-Betaalde weergaven
-Vind-ik-leuks
-Aandelen
-Abonnees

Wie wil jij bereiken met jouw advertentie?

Zorg ervoor dat je mensen bereikt die belangrijk zijn voor jou en je bedrijf. Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. De mensen die de advertentie zien moeten interesse krijgen in jouw aanbod. Bekijk verschillende targeting methodes om jouw doelgroep te kunnen bereiken. Met behulp van de methodes kom je te weten wie jouw doelgroep is, waar ze geïnteresseerd in zijn en welke content ze bekijken.

Je kunt testen tussen verschillende doelgroepen en uitkiezen wat jouw besliste doelgroep is.

Tips voor het adverteren op Youtube

  • Kies zorgvuldig jouw doelgroep uit.
  • Stel in jouw video-advertentie aan de kijker een vraag en geef de keuze om het filmpje wel of niet af te kijken.
  • Je kunt door middel van een banner naast YouTube video’s adverteren.
  • Geografisch adverteren zorgt ervoor dat jouw video-advertenties alleen worden gezien door de mensen uit de door jou gekozen regio of gebied.
  • Gebruik Google Adwords voor statistieken.
  • Maak vooral het begin van jouw video-advertentie boeiend zodat mensen willen blijven kijken.
  • Zorg voor in-search en in-stream advertenties. In-search betekend dat wanneer je iets opzoekt dat de advertentie video bij de zoekresultaten verschijnd. In-stream betekend een advertentie video tijdens een normale video op YouTube.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

youtube video maken

Adverteer naast jouw website op Youtube!

Met een video op YouTube wordt je sneller gevonden dan met een website tussen de miljoenen andere websites. Met een Youtube kanaal heb je naast jouw website een tweede promotie kanaal. 

Lees meer
Op IGTV langere advertenties maken of vertellenover uw bedrijf

Stories zijn de nieuwe manier van promotie op social media!

Instagram en Facebook stories zijn tegenwoordig heel populair. Het is de nieuwe manier van social media promotie. Met social media stories kan je jouw bezoekersaantal verhogen. 

Lees meer
De meest groeiende social netwerk in Nederland!

Hoe kan je Instagram zakelijk optimaal gebruiken?

Instagram is het meest groeiende social media netwerk in Nederland. Door een zakelijk Instagramaccount kan je jouw zichtbaarheid, naamsbekendheid en bereik vergoten en verbeteren. 

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem

Laat social media jouw bedrijf ondersteunen

Terug naar blog overzicht

Het is onze passie om jou te laten schitteren!

Volg ons ook op social media

© Defero 2019 - Webdesign: Defero
Privacy statement