Kars Zijlstra

10 regels om jouw website te verbeteren

door Kars Zijlstra

WIL je jouw website  verbeteren EN BETER GEVONDEN WORDEN?

Als ondernemer kan jouw website een van de meest succesvolle middelen zijn voor jouw marketing systeem. Jammer genoeg ondersteunen weinig websites hun onderneming. Ze zijn vaak niet meer dan een online visitekaartje. Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien? Dan zijn hier verschillende dingen die je kan doen om jouw website te verbeteren.

Voor kleine ondernemingen moet een website drie dingen kunnen:

1. De bezoeker overtuigen van jouw professionaliteit en expertise in jouw vakgebied.
2. Het verkrijgen van de naam en het e-mailadres van bezoekers en hiermee bezoekers converteren naar leads.
3. leads converteren naar klanten.

Een succesvolle website doet al deze drie dingen. Maar hoe verbeter jij jouw website, zodat het deze drie dingen goed en effecient doet?

Hier zijn onze 10 regels om jouw website te verbeteren.

hoe verbeter ik mijn website?

1. Laat een bezoeker zijn of haar e-mailadres achterlaten voordat ze jouw website verlaten

Een opt-in formulier is essentieel voor het verkrijgen van de naam en het e-mailadres van de bezoeker. Hier kan een bezoeker zijn of haar e-mail adres achterlaten om bijvoorbeeld een nieuwsbrief te ontvangen. Dit opt-in formulier wil je in ieder geval op jouw homepagina hebben, maar het liefst ook op elke andere pagina van jouw website

Spoor een bezoeker op je website aan tot actie

2. Spoor een bezoeker aan tot actie

Een goede aansporing tot actie verteld bezoekers wat te doen. Is er bijvoorbeeld een aanbieding voor een beperkte tijd? zet dan niet alleen neer: ‘25% korting op al onze producten’ maar zet bijvoobeeld neer: ‘25% korting op al onze producten, KLIK HIER om NU te profiteren.’

3. Informeer jouw bezoekers waarom ze actie moeten ondernemen

Vertel jou bezoeker waarom ze iets moeten doen. zet dus niet alleen neer ‘meld je aan voor onze nieuwsbrief’ maar zet bijvoorbeeld neer: ‘meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks waardevolle tips en adviezen op het gebied van internet marketing.’
Hiermee spoor je bezoekers beter aan om actie te ondernemen, en hiermee zal jouw conversie ook hoger zijn. 

redenen om met je klanten te mailen

4. Blijf het contact onderhouden

Nu je door middel van de eerdere tips het e-mailadres van de bezoeker hebt, gebruik het. Stuur regelematig waardevolle informatie door bijvoorbeeld eens per week of maand een e-mail te sturen. Let wel op dat deze informatie waardevol moet zijn voor de lead/klant.

bied iets onweerstaanbaars aan je bezoekers

5. Biedt iets onweerstaanbaars aan

Nu je jouw bezoekers hebt omgezet naar leads, doordat ze zich bijvoorbeeld hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief, is het tijd om te proberen ze iets te verkopen.

Begin met ze iets aan te bieden wat voor hen heel veel waarde heeft. Zorg er voor dat het vrijwel onmogelijk voor ze wordt om ‘nee’ te zeggen. Dit soort aanbieding heet een onweerstaanbare aanbieding.

geeft jouw website niet het resultaat dat je zou willen?

6. Houd het rustig

Het is belangrijk dat je jouw website rustig en opgeruimd houdt. Een rommelige website of overweldigende informatie kan een slechte indruk achterlaten op bezoekers.

Zo is het bijvoorbeeld verstandig om eens te kijken naar jouw eigen site en je te bedenken: ‘welke overbodige dingen op mijn site kan ik weghalen om mijn site rustiger en makkelijker in gebruik te maken?’ Bijvoorbeeld een stuk tekst, plaatjes, of achtergronden.

7. MAAK DINGEN MAKKELIJK TE VINDEN

Deze regel heeft volledig te maken met navigatie op jouw website. De drie belangrijkste dingen voor navigatie zijn:
1. Het navigatiemenu hoort zich altijd aan de linkerkant of aan de bovenkant van het scherm te bevinden.
2. Zet nooit meer dan 8 kopjes in het hoofd-navigatie menu
3. Geef de kopjes in het hoofd-navigatie menu namen die bezoekers verwachten. Noem bijvoorbeeld een pagina waar data, tijd en locatie in staat niet ‘praktische zaken’ maar noem het simpelweg ‘Data, Tijden, Locatie’.

Geeft uw website niet het resultaat dat u graag zou willen zien?

8. Houd het overzichtelijk en leesbaar

Het ontwerp van jouw website moet zich focussen op de drie dingen genoemd aan het begin van dit artikel. Overtuigen, opt-ins en leads converteren naar klanten.

Een aantal regels voor het ontwerpen zijn:
- Kleur. Gebruik weinig en simpele kleuren die niet bij jou, maar bij jouw doelgoep past.
- Tekst. Gebruik lettertypes die goed te lezen zijn zoals Lato of Roboto en maak ze niet te klein. Houdt ook zwarte teksten op witte of erg lichte achtergronden aan.
- Links. Laat duidelijk zien dat het links zijn. Maak ze een andere kleur of lettertype.
- Grafische elementen en video’s. Gebruik deze alleen als ze ondersteunend werken voor de boodschap van de pagina.
- Paragrafen. Maak paragrafen niet te lang en zorg er voor dat er genoeg ruimte zit tussen paragrafen.
- Consistentie. Houd de website consistent qua ontwerp en in hoe de website er uit ziet.

Defero heeft een aantal redenen om te beginnen met bloggen

9. Win het vertrouwen van je klant

Ook al is jouw website nog zo professioneel ontworpen, als jouw bezoekers je niet vertrouwen, gaat het gewoon niet lukken.

Om dit vertrouwen te winnen zijn er een aantal dingen die je kunt doen:

1. Geef kloppende contact informatie

2. Plaats een ‘over ons’ pagina op jouw website, en vertel wat over je zelf of zet een foto van je zelf neer.

3. Plaats reacties en reviews van tevreden klanten op jouw website. Zet deze echter alleen op jouw website als je de volledige naam en overige gegevens van deze klant erbij kunt zetten.

doet jouw website niet wat hij hoort te doen?

10. Laatste check

Een hoop tijd en middelen zijn gegaan in het maken van een goede website. Om er zeker van te zijn dat deze ook echt goed is, is hier nog een korte checklist om langs te gaan.

- Praat op jouw website over jouw prospect, en niet jezelf.
- Gaat er genoeg aandacht naar jouw homepagina?
- Is de navigatie simpel en makkelijk?
- Ziet jouw website er professioneel uit?
- Heeft jouw tekst genoeg witruimte als afwisseling?
- Is de belangrijkste content gelijk te zien voordat je gaat scrollen?
- Heeft jouw website een opt-in formulier op de homepagina?
- Is er een reden om terug te komen op jouw wesite, bijvoorbeeld een blog?
- Heb je jouw website goed gecheckt op typefouten?
- Heeft jouw website geen defecte links/gebroken links?

10 regels om jou website te verbeteren

Dit is de basis van een goede website. Gebruik deze simpele regels en jouw website kan het meest succesvolle middel worden in jouw marketing systeem.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

Benieuwd wat een meertalige website voor jou kan betekenen?

In de meeste gevallen is het voor bedrijven van toegevoegde waarde om jouw website in meer talen te hebben. Het spreekt een grotere groep mensen aan en daarnaast vergroot het in veel gevallen jouw omzet.

Lees meer
Zoek gratis afbeeldingen en bewerk ze met deze tools!

Zoek professionele afbeeldingen en bewerk ze met deze tools!

Op zoek naar nieuwe beelden voor jouw website? Dan helpen wij je graag op weg. Lees hier alle ins and outs van het zoeken, bewerken en optimaliseren van nieuwe afbeeldingen.

Lees meer
Wil je zelf landingspagina's aanmaken in Web Made Easy

Stappenplan voor het maken van de perfecte landingspagina.

Wij willen je graag op weg helpen om jouw website zelf te kunnen optimaliseren voor de zoekmachines. Dankzij dit handige stappenplan kan je zelf in 3 stappen jouw landingspagina live plaatsen.

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem
Alles wat je moet weten over jouw website
Terug naar blog overzicht

Het is onze passie om jou te laten schitteren!